PROSTORNI ODNOSI:
- razumije prostorne odnose: gore, dolje, ispred, iza, na, u, ispod, iznad
- usvojilo je orijentaciju:
- na tijelu (desna/lijeva ruka, desna/lijeva noga, desno/lijevo oko)
- u prostoru (što je desno od njega, a što lijevo, zna odrediti smjer kretanja)
- na papiru (što je na desnoj strani papira, a što je na lijevoj, pišemo slijeva nadesno, odozgo prema dolje)
VREMENSKI ODNOSI:
- razumije vremenske odnose: prije, poslije, jutro, podne, večer, prijepodne, poslijepodne
- poželjno je da poznaje dane u tjednu; jučer, danas, sutra
GRAFOMOTORIKA:
- posjeduje fleksibilnost šake i prstiju
- pravilno drži olovku, linija mu je jasna, adekvatnog pritiska
- po uzorku povlači linije od crte do crte, od točke do točke, ravne kružne i valovite linije
- ima pravilan slijed potezanja crte
- zna precrtati likove: krug, trokut, kvadrat i romb
- zna pisati svoje ime velikim tiskanim slovima
PREDMATEMATIČKE VJEŠTINE:
- broji do 10, broji s prekidom, broji unatrag od 10 do 0
- snalazi se u pojmovima više, manje, oduzmi, dodaj
- razumije pojam skupa: što sve spada u neki skup, a što ne (klasifikacije po obliku, veličini, težIni, boji)
- uspoređuje dva skupa (gdje ima više, a gdje manje elemenata), zna da se dodavanjem skup povećava, a oduzimanjem smanjuje
- povezuje brojku uz količinu (npr. brojka 9 = devet elemenata)
- mjereći može usporediti koji su predmeti duži, veći, širi
GOVOR I JEZIK:
- pravilno izgovara sve glasove, primjer: „Mama, današ šam biva š vuticem u palku i igali šmo še" – ako dijete ovako izgovara riječi, tada će ih tako i pisati, što automatski znači – pogrešno napisanu riječ
- pravilno se gramatički izražava (koristi množinu, jedninu, zamjenice, govori pravilno u rodu i padežu)
- zna verbalno definirati jednostavne pojmove (primjerice, Što je stolac? U definiciji opisuje čemu stolac služi, kakvog je oblika, od čega je napravljen i sl.)
- zna verbalno iskazati po čemu su neke stvari, bića, pojave slični, a po čemu su različiti
- zna prepričati kraći događaj ili priču u pravilnom slijedu: uvod, tijek, završetak.
PREDČITALAČKE VJEŠTINE:
- osnovne vještine → govorni vokabular (pravilne rečenice, bogaćenje rječnika), uživanje u prelistavanju slikovnica i slušanju priča, logično prepričavanje priča i događaja (početak-sredina-kraj), postavljanje pitanja
- pojam tiska – što su slova, što su riječi, gdje je početak stranice, u kojem smjeru čitamo i okrećemo stranice
- specifične vještine → fonološka svijest, poznavanje slova abecede
- FONOLOŠKA SVIJESNOST - svijest o tome da su izgovorene riječi, koje čujemo i koristimo, sastavljene od glasova
- glavni dijelovi riječi su slogovi i fonemi
- SLOGOVI → dijelovi riječi sastavljeni od samoglasnika koji stoje uz jedan ili dva suglasnika
- FONEMI → glasovi, fonemi i slova nisu isto, foneme izgovaramo, a slova pišemo
- RIMA → svijest da dvije riječi zvuče slično (lonac-konac, trava-krava)
- može rastaviti i sastaviti poznate riječi na slogove (MAMA=MA-MA, MA-MA=MAMA) - auditivna slogovna analiza i sinteza riječi
- prepoznaje i imenuje kojim glasom počinje i kojim glasom završava riječ
- zna imenovati riječi na zadani glas (igra „Slovo na slovo“)
- prepoznaje je li zadani glas na početku riječi, na kraju ili u sredini riječi
- može rastaviti jednostavne riječi na glasove, od pojedinih glasova zna sastaviti jednostavnu riječ (npr.,MAMA= M-A-M-A, M-A-M-A=MAMA) - auditivna glasovna analiza i sinteza riječi.